Thursday 30 January 2014

HIDUP SECARA SIHAT

 Assalamualaikum semua. dah lama rasanya tak update entri baru. Rindu jugak la kat blog aku yang tak berapa cantik ni. haha. nampaknya esok dah bermula cuti untuk Chinese New Year. mesti happy gila budak budak sekolah even cuti hanya seminggu. Biarlah, aku dulu pun macam tu jugak. mesti excited kan.
 Baru baru ni aku telah mula mengikuti satu program diet yang dinamakan sebagai 'Atkin Diet'. diet ni rendah karbohidrat. Bila badan kita kurang karbohidrat dan lebihkan lemak dan protein. Lemak tersebut akan dijadikan sebagai bahan bakar dalam badan kita. Jadi anda tak exercise pun berat badan akan turun 3-5kg dalam seminggu. woww! hebat kan. haha
 Tapi untuk diet ni, anda mestilah kuatkan mental dan fizikal dan tahan nafsu makan yang membuak-buak tu. sabarlah kalau nak kurus. Actually, aku bukan gemuk pun, cuma berisi sikit la sebab makan tak jaga. sekarang aku dah mula turunkan berat badan untuk mencapai berat yang ideal macam sebelum ni. Anda boleh search kat google Tips untuk Atkin Diet untuk info yang lebih lanjut ya. Aku pun berjaya turunkan berat badan 10kg dalam dua minggu. memang berbaloi.
 Ramai orang bagi alasan untuk kurus, kata tak ada masa, memenatkan dan sibuk. Tapi, bila orang lain kurus, dia pun nak kurus jugak. Usahanya tiada! mana nak dapat hasilnya tanpa usaha. Aku jumpa seorang Mamat ni, dia dulu berat 136kg dan sekarang berat dia 75kg. Bila dia gemuk dulu, nampak selekeh, tak ada kawan, malu nak bergaul. Bila dah kurus, semuanya nampak okay. semakin hensem dan bergaya. Tak perlu pakai baju saiz XXL even XXXL.
 Kesimpulannya, segalanya terletak di tangan kita. Orang lain tak mampu ubah diri kita melainkan kita sendiri ada usaha untuk mengubahnya. Bila gemuk, banyak penyakit datang. Anda semua nak ke jadi macam tu. Jadi, mulai dari sekarang, mari amalkan Atkin Diet dan hidup secara sihat. Kita tak perlu keluarkan wang beratus-ratus dan beribu ringgit untuk kurus. Diet ni percuma dan dijamin tidak akan mengecewakan anda. Lakukannya dan lihat hasilnya sendiri! goodluck :)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images