Friday 18 October 2013

Makan Menggemukkan?

- Assalamualaikum -

  Cakap pasal makan. aummm. haaa. siapa kat sini suka makan? okay! aku mengaku memang aku suka makan. Tambah-tambah lagi MacDonald. fuh, burger dia memang mantap dan sedap kan. padanlah dengan harga. kira berpatutan la. 
  Ramai tak sedar makan tanpa bersenam boleh menggemukkan seseorang itu? yaa. tanpa bersenam, lemak yang ada dalam badan korang akan sebati dengan daging tu. hehehe. tak mustahil dalam 2-3 bulan badan jadi bulat dan chubby.
  Thats why la korang kena ambil berat pasal calories intake dalam menu seharian. ini sangat penting! aku ulang lagi, sangat penting! dengan adanya maklumat tentang pemakanan, korang dapat mengawal pengambilan makanan. hehe. macam pakar kesihatan pulak yee.
  Kalau korang nak tahu, rakyat Malaysia merupakan antara yang paling cenderung untuk mendapat penyakit obesiti dan diabetes. Ia sudah terbukti depan mata kita! Aku rasa ramai dah tahu negara kita ni boleh dikatakan kaya dengan pelbagai jenis makanan. Fuhh, kalau aku nak list satu persatu memang takkan habis la. 
  Sebenarnya, tak salah kalau korang nak makan. Tapi kena pandai control lah. Kalau cara aku, aku mesti ambik sarapan. nak tahu kenapa? okay meh aku cerita. Kalau korang nak tahu, orang yang tidak mengambil sarapan lebih cenderung untuk gemuk! thats why la jangan miss sarapan setiap hari. Apabila korang bekerja, berjalan dan bersenam semua tu perlukan tenaga. Dari mana yee tenaga tu datang? dari makanan laa jawabnya.
  Sebab tu kalau siapa tak breakfast, dia akan makan secara berlebihan waktu tengah hari atau waktu lunch. sekali gus lebih banyak lemak dapat dihasilkan. hehehe. Next, kalau korang nak diet tak semestinya korang kena berlapar 24 jam. Itu cara yang salah yee! cara pemakanan yang betul, korang kena makan kerap tetapi dalam jumlah yang sedikit.
  Dalam menu korang tu, perbanyakkan la sayur-sayuran atau fibre. lepas tu kalau boleh kurangkan makanan yang berminyak dan bergoreng. haaaa! satu lagi. sila kurangkan pengambilan karbohidrat seperti roti atau biskut. Nak tahu kenapa? sebab karbohidrat ni boleh melambatkan proses pembakaran lemak. So, pandai pandai la.
  Di samping itu, korang boleh exercise. Alaa, tak kisah la korang buat apa. asalkan berpeluh! basuh baju, menyapu halaman rumah, angkat pasu, mop lantai pun dikira exercise tau. haha. jangan korang ingat berjoging dan berbasikal je dianggap exercise. Aku selalu spend masa 40-60 minit dalam sehari untuk berjoging di sekitar rumah. fuh, kalau tak silap boleh bakar kalori 400-600 tau. Kalau korang ada duit, boleh la pergi GYM yang berhampiran.
  Aku selalu spend masa untuk pergi GYM hujung minggu. Konon-kononnya nak bikin badan jadi tough macam Aaron Aziz. fuhh, aku memang minat gila dekat dia. hehehe. Kat sana ada orang yang pro boleh ajar korang camne nak build badan. tapi kena pandai jaga pemakanan la. Seingat aku, korang kena makan at least 2 biji telur ayam atau minum susu. Haaaa! telur tu makan yang warna putih sahaja, warna kuning letak tepi. Makanan ni sebenarnya tinggi protein untuk membaiki otot-otot kita dan bina tisu-tisu yang baru. cewahh. kelas gituu kan.
  Aku rasa maybe itu sahaja entri untuk kali ni. aku harap lepas ni korang dapat jaga pemakanan dengan baik. Benda ni penting sangat untuk kesihatan kita tau. Aku rasa maybe bila kawan-kawan baca entri ni akan berubah dan nak diet kan? hehe. just go on. benda baik mesti banyak kelebihannya kan. okay guys! check it out :-)x

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images